/Ψηφιοποίηση των Μεταφορών

Ψηφιοποίηση των Μεταφορών

Τον Μάιο του 2018, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την Πρόταση Κανονισμού για τις ηλεκτρονικές πληροφορίες σχετικά με τις εμπορευματικές μεταφορές (eFTI) COM/2018/279 final – 2018/0140 (COD)
(https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52018PC0279) (ΕΝ)
Ο προτεινόμενος νέος κανονισμός ήταν ένα από τα αποτελέσματα του φόρουμ ψηφιοποίησης των μεταφορών και εφοδιαστικής (Digital Transport Logistics Forum – DTLF: www.dtlf.eu).

Τον Ιούνιο του 2018, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κοινοποίησε την τροποποιημένη Πρόταση Κανονισμού για τις ηλεκτρονικές πληροφορίες σχετικά με τις εμπορευματικές μεταφορές (eFTI) COM/2018/279 final/2 – 2018/0140 (COD)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1572100104513&uri=CELEX:52018PC0279R(01)
που αποτελεί την διόρθωση της προηγούμενης έκδοσης και πρόσθεση παραπομπών στη σελίδα 9.

Ο τομέας των μεταφορών εξακολουθεί να υστερεί στη χρήση ψηφιακών μέσων σε σύγκριση με άλλους τομείς της κοινωνίας και της οικονομίας μας. Η μεγάλη πλειονότητα των μεταφορών εμπορευμάτων στην ΕΕ εξακολουθεί να απαιτεί τη χρήση έντυπων εγγράφων, γεγονός που οδηγεί στην κατάσταση ότι ένας οδηγός φορτηγού διεθνών μεταφορών, πρέπει ακόμα να έχει στην καμπίνα μία τεράστια ποσότητα εγγράφων. Η αργή απορρόφηση της ψηφιοποίησης οδηγεί σε ανεπάρκειες για τους παράγοντες της αγοράς στις αλυσίδες μεταφορών και εφοδιαστικής, ιδίως στις πολυτροπικές και διασυνοριακές μεταφορές, καθώς και σε ένα περιττό περιβαλλοντικό βάρος. Επιπλέον, περιπλέκει την εφαρμογή των κανόνων από τις εθνικές αρχές, δεδομένου ότι οι έλεγχοι πρέπει να πραγματοποιούνται στη βάση συνοδευτικών εγγράφων. Δεδομένου ότι οι συνολικές μετακινήσεις εμπορευματικών μεταφορών αναμένεται να αυξηθούν κατά περισσότερο από 50% έως και 2050, η αργή ανάπτυξη της ψηφιοποίησης θα αποτελέσει ακόμη σοβαρό ζήτημα τα προσεχή έτη.

Η Επιτροπή εντόπισε δύο κύριες αιτίες για την αργή υιοθέτηση των ηλεκτρονικών εγγράφων μεταφοράς: την έλλειψη αναγνώρισης της νομικής ισοδυναμίας των ηλεκτρονικού εγγράφου από τις αρμόδιες αρχές και ένα κατακερματισμένο περιβάλλον ΤΠ χωρίς εδραιωμένων και διαλειτουργικών συστημάτων με γενικώς εφαρμόσιμους και δεσμευτικούς κανόνες για τα ηλεκτρονικά έγγραφα μεταφοράς.

Σύμφωνα με τον εισηγητή του Κοινοβουλίου της ΕΕ, η παρούσα πρόταση είναι μάλλον περιορισμένη στο πεδίο εφαρμογής και θα μπορούσε να ενισχυθεί περαιτέρω. Η απαίτηση από τις αρμόδιες αρχές να αποδέχονται ορισμένες κανονιστικές πληροφορίες σε ηλεκτρονική μορφή μάλλον δεν θα είναι αρκετή για να ωθήσει σοβαρά τον τομέα των μεταφορών προς την κατεύθυνση εξάλειψης των εγγράφων. Ως εκ τούτου, το πεδίο εφαρμογής της πρότασης θα πρέπει να διευρυνθεί ώστε να συμπεριλάβει άλλες σχετικές κανονιστικές πληροφορίες στον τομέα των μεταφορών (π.χ. κοινοτική άδεια, τεχνικός έλεγχος, προσόντα οδηγού, κλπ.) προκειμένου να μειωθεί ο περαιτέρω διοικητικός φόρτος. Ως αρχή, στο μέλλον όλες οι ρυθμιστικές πληροφορίες σχετικά με τις μεταφορές θα πρέπει να διακινούνται ηλεκτρονικά. Ενδεχομένως θα μπορούσε να τεθεί σε εφαρμογή μια μεταβατική περίοδος για να καταστεί δυνατή η προσαρμογή του μεγάλου ποσού πολύ μικρών μικρομεσαίων επιχειρήσεων στον τομέα. Επιπλέον, θα πρέπει να γίνει στο μέλλον μεγαλύτερη χρήση όλων των διαθέσιμων ψηφιακών πληροφοριών (συμπεριλαμβανομένων των σχετικών πληροφοριών μεταξύ επιχειρήσεων, όπως τα διόδια και οι ITS) για την παρακολούθηση της συμμόρφωσης με τη νομοθεσία για τις μεταφορές (όπως οι ενδομεταφορές ή την απόσπαση) με εξυπνότερο τρόπο. Τέλος, η απόκτηση και η διατήρηση της εμπιστοσύνης των επιχειρηματιών στην ασφάλεια και την ασφάλεια του συστήματος είναι ζωτικής σημασίας. Ως εκ τούτου, το προτεινόμενο σύστημα πιστοποιημένων πλατφορμών eFTI και παρόχων υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων των σωστών προτύπων, προδιαγραφών και κανόνων πρόσβασης, είναι πολύ σημαντικό. Η δημιουργία αυτού του συστήματος πιστοποίησης θα πρέπει να γίνει μάλλον γρήγορα και με βάση τα υφιστάμενα διεθνή πρότυπα και με τη συμμετοχή όλων των ενδιαφερόμενων μερών, έτσι ώστε να μπορέσει να ακολουθήσει σύντομα η πρόσληψη της αγοράς.

Ο Ε.Ε.ΣΥ.Μ, αναγνωρίζοντας τη σημασία της ψηφιοποίησης των μεταφορών ως εργαλείο αποτελεσματικότερης λειτουργίας των μεταφορών (εθνικών και διεθνών), ιδιαίτερα των συνδυασμένων μεταφορών, αλλά και των μεταφορικών και εφοδιαστικών αλυσίδων, παρακολουθεί με προσοχή τις σχετικές εξελίξεις και εξετάζει, με την βοήθεια ομάδας ειδικών, τους τρόπους συμβολής του στην υλοποίηση ενός τέτοιου σημαντικού εγχειρήματος.


The Commission proposal (i) requires competent authorities to accept regulatory information (for certain legal acts) in electronic form, and (ii) sets up of framework of certified eFTI platforms and service providers (by conformity assessment bodies).

In May 2018, the European Commission unveiled its Electronic Freight Transport Information (eFTI) Regulation proposal COM/2018/279 final – 2018/0140 (COD)  (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52018PC0279). (ΕΝ). The proposed new Regulation was one of the outputs of the Digital Transport Logistics Forum (DTLF: www.dtlf.eu).

In June 2018, the European Commission communicated revised Electronic Freight Transport Information (eFTI) Regulation proposal COM/2018/279 final/2 – 2018/0140 (COD), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1572100104513&uri=CELEX:52018PC0279R(01) correcting the previous version and adding references on page 9.

The transport sector is still lagging behind in using digital means in comparison to other sectors of our society and economy. The large majority of freight transport operations in the EU still require the use of paper documents, leading to the situation that an international truck driver anno 2018 still needs to carry with him in the cabin a huge amount of paper hardcopies of documents. The slow uptake of digitization leads to inefficiencies for market players in the transport and logistic chains, in particular in multimodal and cross-border transport, and to an unnecessary environmental burden. Furthermore, it complicates the enforcement of the rules by national authorities, since the checks need to take place where the paper copies are. Given the fact that total freight transport movements are expected to grow by more than 50% up to 2050, the slow uptake of digitalization will become an even serious issue in the coming years.

The Commission identified two main causes for the slow uptake of electronic transport documentation: a lack of recognition of the legal equivalence of e-documents by competent authorities and a fragmented IT environment without well-established and interoperable systems with generally applicable and binding rules on electronic transport documents.

The Commission proposal (i) requires competent authorities to accept regulatory information (for certain legal acts) in electronic form, and (ii) sets up of framework of certified eFTI platforms and service providers (by conformity assessment bodies).

According to the Impact Assessment, almost 99% of all cross-border transport operations in the EU still involve paper-based documents at one stage of the operation or another. The European Parliament has been calling several times in the past for a stronger push towards paperless transport and urged for a more simplified, paperless, seamless, transparent, secured and trusted information flow between businesses, customers and authorities in this sector.

According to the EU Parliament’s Rapporteur, the proposal is rather limited in scope and could be strengthened further. Requiring competent authorities to accept some regulatory information in electronic form will probably not be enough to seriously push the transport sector towards going paperless. Therefore the scope of proposal should be enlarged to include other relevant regulatory information in the field of transport (e.g. Community licence, roadworthiness, driver’s qualifications) in order to reduce further administrative burden. As a principle, in the future all transport related regulatory information should be sent electronically. Possibly a transition period could be put in place to allow the big amount of very small SMEs in the sector time to adjust. Furthermore, more use should be made in the future by competent authorities of all available digital information (including relevant business-to-business information such as tolling and ITS) to monitor compliance with transport legislation (such as cabotage or posting) in a smarter way. Finally, gaining and keeping the trust of operators in the safety and the security of the system is vital. Therefore, the proposed system of certified eFTI platforms and service providers, including the correct standards, specifications and access rules, is very important. The setting up of this certification system should be done rather swiftly and based on existing international standards and with the involvement of all relevant stakeholders, so that the market uptake could follow soon.

The H.C.T.A, aware of the importance of transport digitisation as a tool for more efficient transport operations (national and international), and in particular combined transport, as well as transport and supply chains, follows carefully the relevant developments and examines, with the help of a group of specialists, ways for contributing to its implementation.